Skip to content
jul 13, 2012 / Dragan Savić

Krizne komunikacije i stručna literatura

Sa različitim ljudima često razgovaram na temu komuniciranja u kriznim situacijama. Jedno pitanje se kao nit provlači kroz sve te razgovore: Koju stručnu literaturu mogu da preporučim? Imajući u vidu važnost ličnog razvoja i kontinuiranog profesionanog usavršavanja u našoj profesiji, odlučio sam da to bude tema mog prvog bloga.

U Srbiji (a i u celom regionu), prema mojim saznanjima, ponuda stručne literature u oblasti kriznih komunikacija je prilično oskudna. Na pitanje, zašto je to tako, teško je dati jednoznačan odgovor. Relativno mali broj profesionalaca koji se ovim poslom stručno bave, nisu našli za shodno da svoje znanje pretoče u knjigu; autori iz inostranstva traže visoke autorske honorare za izdanje na srpskom jeziku; domaći izdavači više vole „pitkije“ teme o komunikaciji; nešto četvrto …

Pre jedanaest godina u Zagrebu je objavljena knjiga našeg  kolege iz Slovenije Božidara Novaka „Krizno komuniciranje i upravljanje opasnostima“. Nažalost ove knjige odavno u nema u prodaji. Ako se potrudite, možete je pronaći kod nekog od kolega i fotokopirati .

Na sreću svih nas, tu je internet. Na internetu je znanje mnogo dostupnije i ne zavisi od znanja, nadahnuća ili interesa lokalnih autora i izdavača. Dok neko ne napravi taj korak i objavi knjigu, a kad-tad to treba da se dogodi, dostupan nam je veliki broj knjiga, priručnika i prezentacija od kojih većinu možete i besplatno preuzeti sa interneta. Ja sam izdvojio tri knjige u kojima sam pronašao veliki broj korisnih informacija i saveta i koje vam preporučujem:

1. The Handbook of Crisis Communication (W. Timothy Coombs and Sherry J. Holladay)

2. Crisis Communication (Peter F. Anthonissen)

3. Handbook of Risk and Crisis Communication (Robert L. Heath and O’Hair H. Dan)

Upornijom pretragom naći ćete sve tri knjige na različitim adresama na internetu, sloodne su za preuzimanje, a ukoliko želite, možete ih na jednoj adresi odmah preuzeti ovde.

Iako nema univerzalnog rešenja za svaku krizu, ipak postoje zajednički principi i pravila reagovanja o kojima autori knjiga The Handbook of Crisis Communication i Crisis Communication detaljno pišu.  Ovim dvema knjigama dajem prednost. Bez obzira na kom ste nivou menadžmenta u vašoj kompaniji, ili ste student koji tek treba da zakorači u menadžerske vode, u knjigama The Handbook of Crisis Communication i Crisis Communication naći ćete korisne savete  za reagovanje i komuniciranje u krizi, niz praktičnih primera, a tu su i druge korisne informacije koje vam mogu pomoći da bolje upoznate, razumete i , zašto ne reći, zavolite svet kriznih komunikacija. Autori vam daju odgovore na važna pitanja – kako da se pripremite za krizu, zašto vam je potreban i koje elemente sadrži priručnik za reagovanje i komunikaciju u kriznim situacijama, kako komunicirati sa medijima …  Ovo su važne teme i o njima ću posebno pisati u narednim postovima na ovom blogu.

Knjiga Handbook of Risk and Crisis Communication priređena je kao zbornik radova više autora te kao takva više predstavlja više teorijski osvrt na komunikaciju rizika i krizno komuniciranje. Iako sam pristalica stava da u kriznim situacijama gram prakse vredi  kao tona teorije, preporučujem je kao dodatnu literaturu, nakon što pročitate i, nadam se, proučite The Handbook of Crisis Communication i Crisis Communication .

Jednostavnost – Neka vam kvalitet bude ispred kvantiteta

Vraćam se zaključku svog nepotpunog članka – nepotpunog jer nije moguće obuhvatiti u jednom prikazu sve što bi bilo potrebno reči o jednoj ovako širokoj oblasti i prikazati sve značajne teme koje sadrže ove tri knjige. Želim da skrenem vašu pažnju na jedan važan detalj: Iako su knjige koje sam vam preporučio obimne,  upornog i pažljivog čitaoca vode do jednostavnih rešenja. Upravo ta jednostavnost može da zavara nedovoljno iskusne praktičare koji su skloni  da kada do nje dođu, olako kažu da to znaju, da je ponuđeno rešenje trivijalno ili, najčešće, da to nije odgovor kakav su očekivali. Nemojte da upadnete u tu zamku. Efikasnost, brzina reagovanja i uspešna komunikacija u kriznoj situaciji, ne leže u širini, već u izoštrenoj dubini predloženog modela, koji  omogućava da menadžment jedne kompanije, suočen sa kriznom situacijom,  za najkraće vreme dođe do željenog cilja i tako ostvari najbolji mogući rezultat. Složenost kojoj težimo u trenucima kada je reputacija firme ugrožena, najčešće je rezultat ničeg drugog, do konfuzije u nama.

Koraci za uspešno reagovanje i komuniciranje u kriznim situacijama su jednostavni, a stvari počinju da se komplikuju kada ih ignorišete!

Dobrodošli u svet kriznih komunikacija!

Advertisements

One Comment

Ostavite komentar
  1. aleksandartrklja / okt 12 2012 6:02 am

    Samo da Vam se zahvalim što se upload-ovali ove fantastične 3 knjige, bar ću imati šta da čitam nekoliko nedelja 🙂

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

w

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: