Skip to content
avgust 27, 2012 / Dragan Savić

PRofesija u krizi – „PRanje novca“ kao neprijatelj profesije br. 1

U julu 2006. godine, prisustvovao sam tribini „Otvorena knjiga“ , na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, gde je predstavljena knjiga „Odnosi s javnošću – teorije i koncepti“ profesora Michaela Kunczika. Prva rečenica kojom je profesor Kunczik počeo svoje izlaganje bila je „Osnovni problem PR profesije je njen imidž“.  Danas, šest godina kasnije,  pre svega zahvaljujući naporima univerzitetske sredine, kao i multinacionalnim kompanijama koje su svojim dolaskom u naš region donele nova pravila profesionalne i odgovorne komunikacije, ali i internetu kao neiscrpnom izvoru znanja, profesija je znatno napredovala. Otvoren je veliki broj katedri za odnose s javnošću na fakultetima a veliki broj mladih ljudi bira PR kao svoje buduće zanimanje.  Međutim, kada govorimo o osnovnom problemu naše profesije, izjava profesora Kunczika danas još aktuelniija nego pre šest godina.

Zašto je osnovni problem struke odnosa s javnošću reputacija?

Na ovo pitanje teško je dati jednozačan odgovor. Struka, čija je osnovna funkcija izgradnja reputacije, ima problem sa sopstvenom koja se godinama unazad urušava. Smešne su ocene pojedinih predstavnika struke da ugled profesije narušavaju PR menadžeri kafića, STR-a i restorana. Lično mislim da su najveći neprijatelji struke oni subjekti koji pod plaštom PR usluga skrivaju svoju osnovnu svrhu – pranje novca i servisiranje političkih stranaka. Problem struke je utoliko ozbiljniji u sredinama u kojima se takvi subjekti afirmišu kao uzor u profesiji. Šta vi mislite?

Advertisements

5 komentara

Ostavite komentar
  1. aleksandra / sep 15 2012 11:36 pm

    Klijent najcesce i ne razume strategije kriznog komuniciranja.To je prvo.Drugo,mi zanemarujemo osnovni postulat svog zanimanja,radi materijalnog zadovoljstva ,u protivnom ostajemo bez njega,te tesko i mozemo obavljati svoju profesiju valjano.Ti o kojima govorite, ne pricaju istim jezikom,a nepismenost je velika – pokazuje statistika,ne znam samo koje su profesije uzete kao parametri. Mislim da me vi razumete…ili….

  2. Posmatrac / avg 27 2012 7:37 am

    Mislim da si i ti licno imao sasvim dovoljno dogovora „ispod zita“ bez velikih (citaj: bez ikakvih) rezultata. Da ne pominjemo veliki broj nezadovoljnih klijentata. Sve to (takodje) utice na imidz profesije.

    • kriznekomunikacije / avg 28 2012 12:48 pm

      Dragi „Posmatraču“, zahvaljujem Vam na komentaru.
      Poštujem vaše mišljenje, a činjenice su sledeće:

      U prethodnih 12 godina radio sam veliki broj kampanja na polju kriznih komunikacija, za klijente u 7 država i nijednom nisam „omanuo“. Možda će se u budućnosti desiti i takav slučaj, ali za sada nije. Izabrao sam krizne komunikacije kao oblast specijalnosti, a u tom poslu ne postoji 99% uspešnosti, te su rezultati lako merljivi – problem postoji, ili ga nema.

      Treba da znate da to nije slučajno – specijalizovao sam se za jednu oblast i kontinuirano radim na svom ličnom i, pre svega, duhovnom razvoju. Kada nemam angažman učim, čitam i pišem, nekad i po 20 sati dnevno, kako bi uz Božiju pomoć i moj rad danas bio bolji konsultant i trener nego juče i kako bi što spremniji doćekao sledeći projekat za koji me angažuju ljudi kojima je potrebna moja pomoć.

      Želim Vam sve najbolje i neka Vas Bog blagoslovi.

  3. Snežana @snezanalukovic / avg 27 2012 7:30 am

    I dalje mislim i duboko se slažem sa izjavom „Osnovni problem PR profesije je njen imidž“. No, ne mislim da su OSNOVNI problem cele struke „subjekti koji pod plaštom PR usluga skrivaju svoju osnovnu svrhu – pranje novca i servisiranje političkih stranaka.“, jer su druga strana medalje – naličje, koja se spolja ne vidi.
    Ono što javnost vidi, jesu nestručni PR kadrovi, koji grade imidž profesiji . Znači, oni su lice medalje.
    Mislim da bi se tom pojavom naznačenih „subjekata“ trebali pozabaviti ostali „subjekti“, koji savesno obavljaju svoj posao. Možda putem formiranja Udruženja tih „subjekata“ …. 🙂

    • kriznekomunikacije / avg 28 2012 8:11 am

      Snežana, zahvaljujem na komentaru.

      Profesor Kunczik je govorio o imidžu profesije kao osnovnom problemu, a ja o pranju novca kao najvećem problemu sa kojim se PR profesija u regionu trenutno suočava. Nadam se da nema potrebe da pojašnjavam razliku između termina „osnovni“ i „najveći“.

      Post sam napisao inspirisan slučajem FIMI medija u Hrvatskoj i nedavnom odlukom Vlade republike Hrvatske. Više o tome možete pročitati na linku http://www.index.hr/vijesti/clanak/komentar-aleksandre-kolaric-kritiziras-premijera-a-on-ti-zabrani-cijelu-struku-/627596.aspx
      Pitajte naše kolege iz Hrvatske kako se na reputaciju njihove profesije odrazio ovaj slučaj, pa ćete razumeti zašto je baš ovo najveći(!) problem sa kojima se PR profesija u susedstvu suočila. Iskoristite priliku, pa im postavite i pitanje da li neki, da iskoristim Vaš termn „nestručni PR kadar“ može da stvori takvu štetu. Snežana, to vam je kao da poredite maligni tumor i prehladu.

      Čitajući tekstove po medijima u Srbiji, pažljivi čitalac mora da primeti da se naša struka sve češće stavlja u neprimeren kontekst, a da kolege ćute i te natpise ignorišu. Na taj način se ionako krhka reputacija profesije srozava na još niže grane. Ako struka svoje probleme ne rešava sama, rešavaće ih, kao u Hrvatskoj, neko drugi i to na svoj način. Kriza je često posledica probema koji je ignorisan, pa tako može da bude i u našem slučaju. Odgovorni smo da reagujemo kako bismo predupredili i umanjili negativne posledice,a ne sumnjam da će oni čija je to obaveza kada dođe do eskalacije problema, da bi opravdali svoje (ne)postupanje, lako naći izgovor da nam je neko drugi kriv. A nije.

      Želim Vam sve najbolje.

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

w

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: