Verujem da nema stručnjaka za odnose s javnošću u Srbiji koji nije zastao nad nekim od medijskih priloga koji govore o odluci proslavljenog reditelja Emira Kusturice da prekine (bar privremeno) komunikaciju sa medijima, jer je, kako je rekao, javnost postala „prejeftina“.
Pored toga što je veliki stvaralac, Emir Kusturica je, po mom mišljenju, vrlo vešt komunikator. U to smo mogli da se uverimo bezbroj puta – od načina na koji je promovisao svoje filmove, knjige, pa sve do borbe protiv eksploatacije nikla na Mokroj Gori, a to je potvrdio i ovog puta: Otvoreno je ukazao na blato koje je ukaljalo tradicionalne (i ne samo srpske) vrednosti i rekao „ćao(!)“ – idem da snimam film, a vi objavljujte šta hoćete.
„Fuck off media relations“
Pre nekoliko godina razgovarao sam sa jednim veoma cenjenim evropskim stručnjakom za odnose s javnošću i pitao ga kako on vidi promene u našoj struci i posebno odnose PR stručnjaka sa medijima (štampanim i elektronskim). Njegov kratak odgovor glasio je „Fuck off media relations“ . Zamolio sam ga da mi pojasni svoj odgovor. Vidiš Dragane, rekao je, mi stručnjaci za odnose s javnošću smo veslači na jedrenjaku, a mediji su kao vetar. Kada pišu kako nama odgovara (vetar duva u željenom smeru), mi raširimo jedra, podignemo vesla iz vode i kormilarimo. Kada se ne bave nama, znači kada vetra nema, jedra su sklopljena i tada spuštamo vesla u vodu i veslamo. Kada mediji pišu negativno o nama, tj. vetar duva u suprotnom smeru, jedra su sklopljena a mi veslamo jače. Nove okolnosti na pragu 21-og veka donose i novu filozofiju odnosa stručnjaka za odnose s javnošću i medija.
Emir Kusturica je odlučio da napusti brod na vetrometini i ode tamo gde vetra nema – u „pećinu“ i posveti se svom stvaralaštvu. Jer, kako reče njegova majka „šta će mu sve ovo“. U isto vreme, čovek njegovog iskustva i talenta vrlo dobro zna da je jedini ispravan odgovor na destrukciju – stvaranje.
Odnosi s javnošću vs. Odnosi s „prejeftinom“ javnošću
Ovim potezom Emir Kusturica je otvorio temu koja je značajna i za nas koji se bavimo odnosima s javnošću – Koje su sve javnosti postale „prejeftine“? Da li kao takve i našu struku vuku za sobom? U kojoj meri se struka „odnosi s javnošću“ pretvara u odnose s „prejeftinom“ javnošću.
Šta Vi mislite?