Skip to content
jul 1, 2013 / Dragan Savić

Kodeks ponašanja u promovisanju lekova koji se propisuju na recept i komunikaciji sa zdravstvenim radnicima

Udruženje proizvođača inovativnih lekova INOVIA predstavilo je „Kodeks ponašanja u promovisanju lekova koji se propisuju na recept i komunikaciji sa zdravstvenim radnicima“ , koji je napisan tako da bude u potpunosti usaglašen sa EFPIA (krovna organizacija inovativne farmaceutske industrije u Evropi) Kodeksom, ali i relevantnim zakonima i pravilnicima Republike Srbije, prevashodno Zakonom o lekovima i medicinskim sredstvima i Pravilnikom o načinu oglašavanja leka odnosno medicinskog sredstva.

Za nas koji se bavimo savetovanjem u oblasti komunikacija i edukacijom menadžmenta farmaceutskih kompanija, Kodeks ima posebnu važnost, te sam iz tog razloga odlučio da post koji je pred Vama posvetim ovoj temi.

Kodeks ponašanja u promovisanju lekova koji se propisuju na recept i komunikaciji sa zdravstvenim radnicima

Kodeks ponašanja u promovisanju lekova koji se propisuju na recept i komunikaciji sa zdravstvenim radnicima

Podrazumeva se da je poštovanje relevantnih zakona obavezujuće za sve farmaceutske kompanije koje posluju na tržištu, a Kodeks je izraz želje da se na tom putu ode i korak dalje, u pravcu samoregulative. Kodeks poseban značaj daje obezbeđivanju tačnih i ažuriranih informacija, koje su od vitalnog značaja za pravilnu upotrebu lekova i u nekim oblastima je detaljniji od Pravilnika i nameće ograničenja kojih u zakonu nema.
Kodeks je obavezujuć za sve kompanije članice Udruženja INOVIA i kroz svojih 19 članova  definiše pravila vezana za dozvoljene vrste informacija, način njihove distribucije, organizaciju skupova i pružanje gostoprimstva, donacije i sponzorstva, postmarketinška ispitivanja, korišćenje uzoraka i sve druge teme koje se pojavljuju u komunikaciji farmaceutske industrije i zdravstvenih radnika.
Navešću neke od zanimljivijih odredbi:

–    Kodeks propisuje da nije dozvoljena promocija lekova koji još nisu dobili dozvolu za stavljanje u promet, kao ni neregistrovanih indikacija za određeni lek.
–    Kodeks  propisuje da sve informacije koje se pružaju zdravstvenim radnicima moraju biti potkrepljene adekvatnim referencama
–    Kodeks  zabranjuje prikrivenu promociju i uslovljava obaveznu identifikaciju sponzorisanog materijala, kako se ne bi desilo da se promotivni materijal predstavlja kao nezavisni autorski materijal
–    Kodeks definiše pravila prilikom organizacije stručnih skupova i nivoe dozvoljenog gostoprimstva na skupovima. Kompanijama nije dozvoljeno da skupove održava na ekstravagantnim mestima, ili onim mestima koja su pre svega poznata po zabavnim sadržajima, već na prikladnim mestima koja doprinose osnovnoj svrsi skupa. Nije dozvoljeno organizovanje stručnih skupova van zemlje, osim ukoliko su svi pozvani učesnici već van zemlje.
–    Kodeks dozvoljava  pokrivanje samo troškova vezanih za put, smeštaj, ishranu i troškove obaveznog učešća na skupu (kotizacija), i to samo za dane trajanja skupa i maksimalno dva dana preko toga (jedan za dolazak i drugi za odlazak). Načelno pravilo je da ukazana gostoljubivost ne sme prekoračiti ono što bi i gosti bili spremni sami da plate.  Nije dozvoljeno  organizovanje pratećih aktivnosti u smislu razonode (turistička putovanja, sport, odmor…).  Treba napomenuti i da su kompanije obavezne da na web stranici dostupnoj javnosti objavljuju sve podatke o sponzorisanim skupovima tokom tekuće i prethodne godine
–    Kodeks zabranjuje davanje poklona u zamenu za preporučivanje ili propisivanje lekova. Promotivni proizvodi koji su dozvoljeni moraju imati samo simboličnu vrednost i moraju biti u vezi sa profesijom (olovke, notesi, kalendari).
–    Kodeks reguliše davanje donacija i novčane pomoći isključivo neprofitnim organizacijama (bolnice, univerziteti), a nikako fizičkim licima. Pri tome, pomoć je dozvoljena samo ukoliko je data radi pomaganja zdravstvene zaštite ili istraživanja.
–    Kodeks  ograničava davanje uzoraka leka na samo jedno najmanje pakovanje novog leka u kalendarskoj godini, i to isključivo zdravstvenim radnicima koji propisuju odnosno primenjuju lekove. Kutije moraju biti jasno obeležene rečenicom „Besplatni uzorak, nije za prodaju“
–    Kodeks definiše postupak u slučaju sumnje na povredu Kodeksa, kao i moguće sankcije – od opomene i prijave centrali matične kompanije, preko suspenzije na 3, 6 ili 12 meseci do isključenja iz Udruženja
Kompetan tekst Kodeksa možete pogledati ovde .

Advertisements

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

w

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: