Skip to content
septembar 18, 2013 / Dragan Savić

Deca u vrtlogu egzibicionizma na društvenim mrežama

Na društvenim mrežama lako se stiče utisak da je komunikacija trivijalna i posebno deci u adolescentskom periodu (a i odraslima),  teško je da uoče granicu kada komunikacija prelazi u egzibicionizam. Nedovoljno edukovan korisnik društvenih mreža može lako da pređe tu granicu. Egzibicionizam na društvenim mrežama je plodno tle za ljude loših namera i tada može da dođe do tragičnog slučaja. Mi u medijima dobijamo informacije kada je reč o ubistvu, samoubistvu ili silovanju do koga je došlo nakon upoznavanja ili maltretiranja preko neke od društvenih mreža. A koliko dece je doživelo traume na društvenim mrežama? Time se mediji najčešće ne bave, zato što vest nije dovoljno „tragična“. Ili, da citiram jednog urednika tiražnih beogradskih dnevnih novina: „u današnje vreme, ako vest nije dovoljno tragična, ona ne prodaje novinu“.

Trol 123
Pitanje bezbednog korišćenja interneta nije novo, ali je pojavom različitih društvenih mreža i sve većim brojem tragičnih događaja uzrokovanim komunikacijom preko njih, postavlja pitanje šta da učinimo kako deca u budućnosti ne bi bila prepuštena sebi samima. Ukoliko deca prepustite da se sami snalaze na internetu, to je isto kao da ih pustite da ih ulica vaspitava.

Mislim da u školama treba organizovati obuku za decu o bezbednom korišćenju društvenih mreža.

Zašto škola? – Zato što je većina dece već u adolescentskim godinama informatički pismenija od svojih roditelja. Bolje poznaju društvene mreže, komotnije se osećaju i, što smatram posebno važnim, roditelji u najvećem broju slučajeva ne predstavljaju autoritet za svoju decu na tom području.

Babies working at laptop
Svojevremeno sam kao student Prirodno-matematičkog fakulteta držao časove matematike osnovcima i srednjoškolcima. U skoro svakoj kući, prilikom prvog susreta sa roditeljima i učenikom, imao sam prilike da čujem sledeću rečenicu: Pomozite mom detetu, za mene je matematika „špansko selo“, ili, pomozite mom detetu, ja sam društvenjak, mene matematika ne interesuje i slično.  Pitanje, koje se sa pravom postavlja, glasi: Da li roditelj sa takvim stavom može da bude autoritet svom detetu na području matematike? Isto je i sa društvenim mrežama. Ako vi niste takvi, siguran sam da poznajete neku osobu koja kaže: za mene su društveni mediji „špansko selo“ . Očekivanje da će roditelj sa takvim stavom biti autoritet na polju upotrebe društvenih mreža, svom detetu u adolescentskom periodu, predstavlja zatvaranje očiju pred problemom.

Šta vi mislite, da li u školama treba organizovati obuku dece za pravilno (samim tim i bezbedno) korišćenje društvenih mreža?

Advertisements

2 komentara

Ostavite komentar
  1. Zoran Stanković (@RainDogBor) / sep 18 2013 8:14 am

    Ko bi držao takvu obuku? Prvo je potrebno edukovati profesore informatike. Nekako mislim da je vršnjačka edukacija uvek najbolje rešenje pa u tom smilu bi bilo bolje da se osmisli neki takav program. Uz pomoć ili u organizaciji države.

    • Dragan Savić / sep 19 2013 6:57 am

      Hvala za komentar Zorane. Naravno da je prvo neophodno edukovati kadar. Kao što kompanije imaju vodič za ponašanje na društveni mrežama za zaposene, nešto slično bi moglo, u formi preporuke, da se napravi za učenike. A i za roditelje. Slažem se sa tobom kada je reč o vršnjačkoj edukaciji.

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

w

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: